tiistai 24. helmikuuta 2015

Tänään ei sada.

Eiline ja toispäivä oli tosi lämmin ja mä koitin parhaani mukaan ottaa aurinkoa töitten jälkeen. Jos ei olis ihan niin kalkkilaivan kapteeni. Pakko myöntää että mua ärsyttää kun mut tunnistaa heti suomalaiseks. Vaik mustilla hiuksilla koitan kovasti huijatakkii, ei vaan taida riittää kun mun kalpee naama loistaa viel suomen jäliltä ku en oo aurinkoa saanu monee kuukautee! 
Mut kyl Suomalainen suomalaisen tunnistaa, välillä ihmiset vaan alkaa kassa jonossa tai bussipysäkillä  höpöttämää suomeks ilman et avaan suutani. Ja niin mäkin teen, suomalaiset vaan näyttää niin, no, suomalaisilta. Niinku minäki. Mut siis tääl ei oo todellakaan yllätys että törmää suomalaiseen ku täällä asuu yli 10  000 suomalaista. Valtaosa varmaan eläkeiläisiä mut löytyypä täältä myös suomalainen koulu ja lukio. Ja mä puhun töissä melkein pelkästään suomea. Lähes kaikki palvelut saa suomeks. Aamulla muuten vetäsin kaks mukillista juhlamokkaa. Ja katoin ku työkaveri laitto karjalanpiirakoita uuninpellille. 
Oikeestaan aika huvittavaa että pitää tänne asti tulla juomaan juhlamokkaa ja syömään ruisleipää. Mut sitähä ne mummot täällä ostaa. Ja kun suurinosa suomalaisista on eläkeläisiä niin kyllähän se juhlamokka myy! Turisteilta en sitä kyl ymmärrä. Mun edellisessä duunipaikassa marssi kerra sisälle 3 suomalaista turistii ja eka mitä ne sano oli että: "ah! Ihanaa! Te puhutte suomee! Saaks täältä kahvia?!" Sitte oltiin että joo.. Cafe con leche vai espresso vai mitä sais olla? Vastaus oli että: "Ai höh, eiks teil oo mitään suomalaista?" No ei meillä kyllä ollu ku espanjassa ollaan. Jäi sitte turistit ilman kahvia. Mun mielestä se on ainakii osa sitä lomakokemusta juua paikallista kahvia ja syyä paikallista ruokaa. Nakkikastiketta ja kaurapuuroo ehtii varmaan syyä sen loman jälkeenkii.. 
Mut ehkä niille jotka pidempää ulkomailla asuu ni on ihan sallittavaa käydä ostamassa suomikaupasta fazerin sinistä. Paitsi mua ei oikeen houkuta ku kaikesta saa maksaa tuplat. Pieni paketti hapankorppuja maksaa esimerkiks 6e.  Sain muute viimeks espanjas asues videoihi kommentteja että miks menen mäkkäriin syömään jos oon espanjassa, menisin espanjalaisiin ravintoloihi mielummi! Niin no sama kysymys teille suomes asuville et miks menette sinne mäkkäriin ku ootte suomessa, menisitte mielummi suomalaisii ravintoloihi!
Mutta jokanen lomailkoo, syököö ja juokoo miten haluaa. Enempää en siihe puutu :)



5 kommenttia:

  1. Mun kaveri ottaa aina ruisleipää lomille mukaan ku se ei syö vaaleeta leipää :D Ja itellä ainakin tuli kerran Saksassa kaks viikkoo ollessani ikävä Fazerin sinistä ja söin muutaman tuliaisena tuodun karkin (vaikka tuli vähä omantunnon tuskia ku saisin sitä aina Suomessa mutten yleensä kuitenkaan syö ja sitten syön tuliaiset)

    VastaaPoista
  2. Mä oon ite aina miettiny täysin samaa, että miks matkaillessa joidenki täytyy kuitenkin saada niitä suomalaisia juttuja, musta ainakin on parasta kokeilla aina kaikkea paikallista. Mutta oon tullu siihen tulokseen et ehkä siellä reissulla kokee muutenkin suomalaisena niin ison kulttuurishokin, että välillä alkaa kaipaamaan ihan suomalaista kahvia ja tuttua kieltä ! :D

    VastaaPoista
  3. se on ihan asiaan kuuluvaa minustakin että jos lomalle lähdetään etenkin ulkomaille niin sitten kokeillaan ja maistellaan kaikkea erilaista ruokaa sun muuta :)

    VastaaPoista
  4. Missä päin Espanjaa oot ? :)

    VastaaPoista
  5. Hei
    Täällä yks äijänkäppyrä joka sattui löytämään videosi vahingossa. Olen ikävöinyt Taniapo:n laittamia videoit mutta harmi kun lopetti. Muutaman sinun videon ehdin katsoa, mukava katsoa kun olet huumorintajuinen kuten itsekin olen. Sitä minun piti kysyä että mikä se sinun eka videosi on kun en ainakaan äkkiseltään löytänyt?
    Ellinpaikka on myös yks jonka videoita katson mielelläni. palaan vielä katsomaan videoitasi kun ehdin joutilaisuudeltani ;) hyvää jatkoa sinulle

    VastaaPoista